Sposoby na jesienną chandrę.

Sposoby na jesienną chandrę

Sposoby na jesienną chandrę – temat, który powraca wraz z krótkimi dniami, szarugą za oknem i brakiem słońca. Niestety żyjemy w takim klimacie, w którym prawie przez pól roku dokucza nam chłód, wieczór zapada wcześnie, a nam obniża się nastrój.

Czujemy się bardziej przygnębieni, nasze poczucie wartości diametralne spada. Sporo osób uskarża się na apatię i poczucie beznadziejności. A stąd już tyko krok do jesiennej chandry

Sposoby na jesienną chandrę.

Można poradzić sobie z chandrą  domowymi sposobami.

Wzmocnij swoją odporność.

sposoby na jesienną chandrę

Tradycyjnie nie można zapomnieć o diecie, która wpływa na naszą odporność, ale również na nasz nastój.

Naturalnym lekiem na chandrę są ryby. Zawierają one nienasycone kwasy tłuszczowe Omega-3, które stymulują nasz mózg do działania i wpływają na poprawę pamięci.

Nie można zapominać o zastrzyku energii z węglowodanów złożonych, które występują pełnoziarnistym pieczywie, płatkach owsianych, kaszy i warzywach strączkowych.

Żeby pobudzić nasz układ immunologiczny potrzeba Witaminy A i Witamin z grupy B.

Witaminy z grupy B wpływają na syntezę serotoniny. Znajdziesz je w kaszach, produktach zbożowych, rybach, ciemnym pieczywie, zielonych warzywach, kiełkach roślin, orzechach.

Natomiast Witamina A występuje pomidorach, papryce, kapuście, marchwi, morelach.

Oczywiście nieodłączna jest również Witamina C, która wzmacnia system odpornościowy organizmu. Wpływa na wzrost i sprawność komórek odpornościowych. Można ją znaleźć w owocach cytrusowych, dzikiej róży, natce pietruszki,papryce czerwonej i warzywach kapustnych.

Coś słodkiego.

sposoby na jesienną chandrę

Wiemy, że słodycze tuczą, ale gorzka czekolada, nie jedzona w nadmiarze może poprawić nam humor. Wysoka zawartość cynku, magnezu, żelaza i selenu pobudza organizm do wydzielania serotoniny (hormonu szczęścia) oraz endorfin. Jeśli zatem nie będziemy przesadzać i jeść jednej tabliczki dziennie to pozwólmy sobie na odrobinę luksusu w te jesienno-zimowe wieczory.

Bądź aktywny.

sposoby na jesienną chandrę

Sport i wysiłek fizyczny wpływa pozytywnie na nas i nasz organizm. Podczas aktywności fizycznej wydziela się w naszym mózgu zwiększona liczba endorfin zwanych hormonami szczęścia. Dlatego właśnie mimo niezbyt sprzyjającej aury nie powinniśmy rezygnować chociaż z krótkich spacerów.

Jeśli akurat dopisze pogoda i świeci słońce postaraj się przebywać, jak najdłużej na powietrzu. Słońce dostarcza naszemu organizmowi Witaminę D, która jest nam niezbędna.

Możemy również zapisać się na siłownie, czy na zumbę, albo ćwiczyć w domu. Na początku może być Ci trudno się zmobilizować, ale zapewniam, że wysiłek zwróci się wielokrotnie w postaci lepszego nastroju.

Hobby i relaks

Nie mam tu na myśli wielogodzinnego oglądania seriali w TV :-). Chociaż obejrzenie jakiejś fajnej komedii, czy kabaretu na pewno poprawi Ci humor. Jesień i długie wieczory sprzyjają czytaniu. Odkurz zatem swoje ulubione książki, sięgnij też po nowe.

Przypomnij sobie o swojej pasji, rób to co lubisz, co Cię odpręża. Może to brzmi banalnie, ale tak często zapominamy zrobić coś miłego dla siebie, a nie tylko to co musimy.

Może zacznij prowadzić Dziennik Wdzięczności i zapisuj co wieczór ile dobrych rzeczy Cię dzisiaj spotkało. Albo zrób Mapę Marzeń, sprecyzuj swoje cele i marzenia na najbliższy rok. To naprawdę miłe móc planować wakacje, kiedy za oknem pada i jest szaro-buro.

Zdrowy, dobry sen.

sposoby na jesienną chandrę

W okresie jesienno-zimowym powinniśmy zadbać o dobry jakościowo sen. Żeby mieć w ciągu dnia sprawny umysł i wydajnie funkcjonować w pracy trzeba dbać nie tylko o długość naszego snu, ale też o jego jakość.

Żeby sen był dla nas wypoczynkiem dobrze jest kłaść się i wstawać o regularnych porach. Wyłącz wszystkie urządzenia, które mogą Cię rozpraszać TV, komputer, komórkę. Weź gorącą kąpiel i zjedz lekką przekąskę najpóźniej godzinę przed snem. Posłuchaj muzyki relaksacyjnej, to pomoże Ci się wyciszyć.

Światło.

Ponieważ na co dzień brakuje nam nie tylko słońca, ale również światła dziennego ze względu na krótkie dni warto „doświetlać” się w domu. Wskazane jest ciepłe, jasne światło, które będzie przypominało światło słoneczne.

Możesz też skorzystać z wizyty leczenia światłem w profesjonalnym gabinecie, który stosuje fototerapię. Albo też zakupić urządzenie do fototerapii, których wybór na polskim rynku jest spory.

Większa ekspozycja na światło sprawia, że nasz organizm zmniejsza produkcję melatoniny „hormonu snu” i tym samym pragnienie snu w ciągu dnia się zmniejsza.

Rodzina i przyjaciele.

Sposoby na jesienną chandrę.

Często jest tak, że sami próbujemy sobie poradzić z gorszym nastrojem. Nie chce nam się wychodzić i zamykamy się w domu. A to błąd. Właśnie wtedy trzeba wykonać telefon do przyjaciela lub bliskiej nam osoby, na którą możemy liczyć.

Nie ma nic lepszego, jak rozmowa i wyrzucenie tego, co nam leży na sercu. Nie udawajmy cały czas, że jest super, jak nie jest. Warto mówić o tym, co się z nami dzieje, żeby bliscy mogli nam pomóc lub zasugerować pomoc specjalisty.

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

2 myśli na temat “Sposoby na jesienną chandrę.”

  1. Właśnie założenie bloga było moim pomysłem na przełamanie jesiennej chandry, i sama staram się stosować te zasady w swoim życiu, bo zawsze źle znoszę jesień. Post jak najbardziej pozytywny.
    Pozdrawiam

  2. Myślę Kaludio, że większość z nas w mniejszym lub większym stopniu odczuwa niekorzystnie krótkie dni i brak słońca. Można „ratować się” różnymi sposobami, które poprawiają nam nastrój. A na mnie podobnie, jak na Ciebie pozytywnie wpływa prowadzenie bloga :-).
    Pozdrawiam.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *