Jak Zadbać o Zdrowe Stawy?

zdrowe stawy

 

Jak zadbać o zdrowe stawy postaram się udzielić odpowiedzi w tym artykule. Zwykle dolegliwości ze stawami są kojarzone z osobami starszymi.   Niestety obecnie jest to powszechny problem dzisiejszej cywilizacji.  Badania wykazują, że takie schorzenia dotykają ludzi w coraz młodszym wieku.

I jeśli chcemy być sprawni do późnej starości należy zadbać o kondycję stawów od najmłodszych lat.

1.Dieta na zdrowe stawy, czyli utrzymanie odpowiedniej wagi ciała.

dieta na zdrowe stawy

W wielu przypadkach za kondycję stawów odpowiada zbyt duża masa ciała. Zatem zachowanie odpowiedniej wagi stanowi podstawę do prawidłowego funkcjonowania stawów.

Nadmierna waga ciała powoduje przeciążenia  i prowadzi do mechanicznych uszkodzeń chrząstki stawowej. Dlatego osoby z nadwagą i otyłe powinny szczególnie zwrócić uwagę na swoją dietę.

Ogromne znaczenie dla zdrowia ma odpowiedni sposób odżywiania się. Przede wszystkim powinieneś wyeliminować cukier.

Dieta powinna być bogata w kwasy omega-3, białko, oraz witaminę D i C. Kwas omega-3 niezwykle korzystnie wpływa na dolegliwości związane z reumatoidalnym zapaleniem stawów.

Produkty bogate w kwasy omega-3 to przede wszystkim ryby morskie, owoce morza, orzechy, migdały, olej lniany.

Znaczenie mają również warzywa i owoce, bo zawierają antyoksydanty, które neutralizują wolne rodniki powodujące uszkodzenia tkanek.

Kolejne  elementy to mleko i przetwory mleczne, które są bogate w wapń. Pomogą utrzymać właściwy poziom wapnia w Twoich kościach i zapewnią ich prawidłową budowę.

Ważnym składnikiem jest też Witamina D, której dostarcza nam słońce.      W sezonie jesiennym i zimowym, kiedy słońca jest najmniej Witaminę D znajdziemy  w śledziu, makreli, węgorzu.

Kolagen decyduje o elastyczności i sprawności stawów.

2.Naturalne suplementy diety.

jak zadbać o zdrowe stawy

 

Żeby nasze stawy przeżyły w dobrej formie długie lata niestety nie    obejdzie się bez wspomagania naturalnymi suplementami. Jest ich       dzisiaj duży wybór. Ale należy zwracać uwagę na skład, jaki zawierają.

Co zatem powinno znaleźć się w składzie? Na pewno glukozamina kolagen, chondroityna i kwas hialuronowy.

– glukozamina występuje w naszym organizmie naturalnie, ale niestety wraz z wiekiem jej produkcja spada. Wchodzi w skład chrząstki stawowej i odpowiada za odnowienie mazi stawowej.

kolagen jego głównym zadaniem jest łączenie ze sobą komórek, jest on więc budulcem dla większości narządów: skóry, kości, zębów, ścięgien, chrząstek, naczyń krwionośnych itp. Zaletą tego białka jest jego elastyczność i wytrzymałość.

– chondroityna  wychwytuje wodę i składniki odżywcze i dostarcza je do chrząstki stawowej. Jednocześnie ułatwia wbudowywanie wapnia do kości, dzięki czemu stają się one wytrzymałe.

kwas hialuronowy, nawilża organizm od wewnątrz poprawia uwodnienie głębokich warstw skóry, spowalnia procesy starzenia oraz wspiera pracę stawów

3.Aktywność fizyczna.

jak zadbać o zdrowe stawy

Aby cieszyć się sprawnością długie lata oczywiście jest zalecany ruch. Nie musi to być wyczerpująca aktywność fizyczna wystarczy umiarkowana, ale w miarę regularna.

Aktywność fizyczna pobudza produkcję płynu stawowego, odżywia kości i zapobiega zmniejszeniu ich masy, poprawia ukrwienie tkanek oraz wzmacnia mięśnie, które utrzymują odpowiednią ruchowość stawów.

Niezależnie od tego, na jaki sport się zdecydujemy, pamiętajmy o rozgrzewce, która nie obciąży stawów.

Zalecane w szczególności jest:

– pływanie –  jest to aktywność fizyczna, która nie naraża nas na kontuzje,        a jednocześnie angażuje do pracy wszystkie mięśnie i wszystkie stawy;

– jazda na rowerze – ruch wymuszony poprzez jazdę na rowerze jest bezpieczny – nie przeciąża stawów i mięśni w takim stopniu jak, bieganie;

– spacery, nordic walking –  najlepiej po miękkim podłożu, jeśli jednak nie mamy takiej możliwości zadbajmy o obuwie z odpowiednią amortyzacją. Chodzenie po chodniku, czy asfalcie powoduje przenoszenie drgań na stawy dodatkowo je uszkadzając.

– joga – zwiększa zakres naszych ruchów, możliwości motoryczne ciała, poprawia także wady postawy. Jednocześnie zwiększając elastyczność naszego ciała stwarzamy idealne warunki , aby pozostało w dobrej kondycji.

– pilates –  odpowiednie ćwiczenia przywracają właściwy zakres ruchu w stawach, zwiększają  silę poszczególnych mięśni chroniących stawy, a także wzmacniają tzw:”gorset mięśniowy”, który trzyma w ryzach nasz kręgosłup;

foto:collagen firma duolife

UWAGA:                                                                                                                                  Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!

 

2 myśli na temat “Jak Zadbać o Zdrowe Stawy?”

    1. Liliano tak, jak napisałam w artykule nadwaga to jedna z przyczyn problemów ze stawami. Oczywiście osoby szczupłe również mają takie dolegliwości. Temat jest bardzo szeroki i w kolejnych wpisach będę starała się zamieszczać porady, jak dbać o stawy. Jednak podstawa to wizyta u lekarza, który dokładnie zdiagnozuje taką osobę.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *