Skutki braku Witaminy D

Witamina D jest ważną częścią diety człowieka. Dobrodziejstwa z tej witaminy płynące są odkrywane każdego dnia.

Jednak żeby czerpać wspaniałe korzyści, jakie może dostarczyć naszemu zdrowiu musi być dostarczana w odpowiedniej ilości do organizmu.

Witamina D najbardziej jest znana ze swojego wkładu w zdrowie stawów i kości, pomaga również organizmowi wchłonąć wapń.

Badania wykazują, że osoby przyjmujące wystarczające ilości Witaminy D rzadziej cierpią na osteoporozę i bóle stawów.

Co więcej ta witamina może spowolnić skutki zapalenia stawów i zmniejszyć bóle pleców. I bardzo ważna rzecz – Witamina D może zapobiegać niektórym rodzajom raka.

BRAK SŁOŃCA = BRAK NATURALNEJ WITAMINY D 

skutki braku witaminy D

Witamina D jest jedną z witamin naturalnie wytwarzanych przez organizm. Jednak, żeby organizm mógł ją wyprodukować musi być wystawiony na odpowiednią ilość światła słonecznego.

Niestety, jak wiesz żyjemy w takiej strefie klimatycznej, gdzie słonecznych dni jest mało, żeby nie powiedzieć, jak na lekarstwo.

Trzeba też wziąć pod uwagę, że synteza na skórze może przebiegać od maja do września. Jednak tylko wtedy, jeśli mamy odkryte ręce, nogi i twarz, czyli ok.20% naszego ciała.

Zabezpieczanie naszego ciała substancjami z filtrem UV blokuje produkcję Witaminy D nawet o 90 %.

Ogólnie rzecz biorąc godzina przebywania na słońcu tygodniowo jest wystarczająca. Jednak co jest bardzo zaskakujące wiele osób cierpi na niedobór Witaminy D.

Oznacza to, że nie przebywają wystarczającej ilości czasu na słońcu i organizm nie jest w stanie samoczynnie wyprodukować niezbędnej dla zdrowia Witaminy D.

Z WIEKIEM ORGANIZM PRODUKUJE MNIEJ WITAMINY D

skutki braku witaminy D

Badania również wykazały, że niestety z wiekiem wytwarzamy coraz mniej tej dobroczynnej dla nas witaminy nawet przy odpowiednim nasłonecznieniu.

I w takim przypadku osoby dorosłe powinny monitorować swoją dietę, aby upewnić się, że e codziennie spożywanych produktach przyjmują wystarczającą ilość Witaminy D.

Sami niestety nie potrafimy się zdiagnozować i nawet przez myśl nam nie przejdzie, że niektóre dolegliwości i schorzenia są spowodowane właśnie brakiem Witaminy D.

Szkoda też, że lekarze tak rzadko wysyłają nas na badania poziomu  tej ważnej witaminy w naszym organizmie.

Ale możemy sami bardziej zwracać uwagę na to co się z nami dzieje i po zaobserwowaniu niepokojących objawów udać się do lekarza.

SKUTKI BRAKU WITAMINY D

Do najbardziej zauważalnych objawów można zaliczyć:

  • chroniczne bóle głowy
  • nawracające skurcze mięśni
  • bóle mięśni i ogólne osłabienie, które czasami mylimy z grypą
  • przewlekłe zmęczenie, brak energii, sennośc w ciągu dnia
  • zaburzenia koncentracji, uczucie niepewności, niepokój
  • niespokojny sen, bezsenność
  • zaburzenia układu krążenia – wrażliwość na chłód – zimne stopy i dłonie, bladość skóry
  • bóle kości 
  • przewlekłe choroby nerek,  stany zapalne, 
  • krwawienia z dziąseł, zaczerwienienia i obrzęki
  • stany zapalne jelit, wrażliwe jelito, zaparcia, biegunki
  • nadwaga – nie chudniemy mimo zmniejszeniu kalorii

Może się zdarzyć, że symptomy sugerujące niedobór Witaminy D mogą mieć też inną przyczynę i po jej uzupełnieniu nie ustąpią. Dlatego nie zaszkodzi pójść do lekarza przebadać się profilaktycznie.

Tym bardziej, że naukowo udowodniono, że obniżony poziom Witaminy D stwierdzono u pacjentów z chorobą nowotworową, anoreksją, cukrzycą, osteoporozą, demencją, chorobami serca i różnymi chorobami autoimmunologicznymi.

Dlatego należy zadbać, żeby w naszej diecie nie zabrakło tłustych ryb morskich, takich jak węgorz, łosoś, śledź, makrela, które są bogate w Witaminę D.

Żeby organizm zaopatrzyć w odpowiednią dawkę Witaminy D należy spożywać minimum 100 gram którejś z tych ryb.

Do tego można dołożyć awokado, żółtka jaj, borówki, a także masło, śmietanę i wątróbkę.

W kolejnym wpisie przeczytasz o sposobach na uzupełnienie Witaminy D.

 

 

Komentarze 2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook