Sprawny umysł przez długie lata.

Sprawny umysł.

sprawny umysł Każdy z nas chciałby zachować, jak najdłużej sprawny umysł. Trzeba zdać sobie sprawę, że to od nas samych zależy jaką kondycją umysłową będziemy cieszyć się za kilkanaście, czy kilkadziesiąt lat. Działania podjęte dzisiaj w tym kierunku zaowocują lepszą pamięcią i sprawniejszym umysłem w starszym wieku. Dlatego warto poświęcić trochę czasu i wprowadzić zmiany w naszym życiu, żeby cieszyć się sprawnym umysłem przez długie lata.

Dieta dla mózgu.

Sprawny umysł

Zdrowe odżywianie to jest to co nasz mózg bardzo lubi. Najbardziej odpowiednie składniki dla sprawnego umysłu to na pewno ryby i owoce morza. Stanowią świetne źródło kwasów omega, które  są jednym z budulców neuronów, a nie są wytwarzane przez nasz organizm. Poza nimi polecam również surowe orzechy i nasiona, które też są źródłem kwasów omega 3. Warto pamiętać o chudym mięsku, zielonych warzywach i owocach, a także o pełnoziarnistym pieczywie. Natomiast powinniśmy trzymać się z daleka od słodkich produktów, cukru, soli i oczywiście fas foodów. Unikajmy także  alkoholu, papierosów i wszelkich używek, a umysł na pewno się odwdzięczy. No cóż, chcesz mieć sprawny mózg długie lata to trzeba się trochę poświęcić.

Pobudzaj mózg.

sprawny umysł

Zarówno czytanie, jak i pisanie jest świetnym ćwiczeniem dla naszego umysłu. Dlatego szczerze polecam prowadzenie dziennika czy pamiętnika, w którym zapisujemy codzienne wydarzenia i doświadczenia. Pozwala nam się to skupić, zrelaksować i przerywa tzw. „gonitwę myśli”. Jednocześnie możemy poukładać sobie swoje wspomnienia, plany i cele.Dobrym sposobem też jest rozwiązywanie, krzyżówek, sudoku czy nauka języka obcego. Drobne zmiany codziennych nawyków wprowadzane w życie pobudzają neurony i powodują powstawanie nowych połączeń między komórkami mózgowymi.

Bądź aktywny.

sprawny umysł

Niezależnie od wieku aktywność fizyczna dobrze wpływa nie tylko na ciało, ale także na nasz umysł. Nie musi to być sport wyczynowy, ale dobra jest każda aktywność np.: bieganie, pływanie, chodzenie z kijkami, jazda na rowerze czy nawet zwykły spacer. Aktywność przynajmniej 30 min dziennie pomaga dotlenić mózg  dzięki czemu otrzymuje on niezbędną dawkę energii i substancji odżywczych. Poza tym przy wysiłku fizycznym wydzielają się też endorfiny – hormony szczęścia – co sprawia, że jesteśmy bardziej zadowoleni i optymistycznie nastawieni do życia. Ćwiczenia zapobiegają wielu schorzeniom np.: cukrzycy, chorobie wieńcowej czy zawałom. Dlatego nie siedź w domu tylko ruszaj się. 🙂

Zredukuj stres

zdrowy umysł

Przewlekły stres może być przyczyną obumierania komórek nerwowych w naszym mózgu. Chociaż w niektórych sytuacjach stres może działać motywująco i pobudzać nas do działania to jednak najczęściej nie jest naszym sprzymierzeńcem. Niestety w dzisiejszym świecie jest bardzo wiele czynników, które wywołują w nas negatywne uczucia lęku, strachu czy zdenerwowania. Najczęściej nie wiemy, jak sobie z nimi radzić. I poddajemy się im podupadając na zdrowiu psychicznym i fizycznym. Dlatego dobrze jest się nauczyć technik radzenia sobie ze stresem i nie ulegać negatywnym stanom emocjonalnym. Polecam medytację, sesję oddechową, obejrzenie komedii czy posłuchanie ulubionej muzyki.

Bądź towarzyski.

sprawny umysł

Bardzo ważna dla zdrowia naszego mózgu jest interakcja społeczna. Człowiek jest istotą stadną dlatego też potrzebuje kontaktu z innymi ludźmi. Pielęgnowanie kontaktów towarzyskich to nie tylko świetna stymulacja umysłowa, ale także duże wsparcie emocjonalne. Kontakty międzyludzkie sprzyjają produkcji przeciwzapalnych związków chemicznych w mózgu i zapobiegają nagromadzeniu hormonów stresu. Poza tym utrzymywanie na co dzień pozytywnych relacji z ludźmi  jest jednym z ważniejszych warunków naszego dobrego samopoczucia.

Sen najlepszy wypoczynek.

zdrowy umysł

Długi, dobry jakościowy sen wpływa dobrze nie tylko na nasz umysł, ale również na nasz nastrój. Podczas snu nasze ciało odpoczywa, a nasz mózg się oczyszcza i regeneruje. Sen pomaga oczyścić się naszemu umysłowi ze zbędnych informacji nagromadzonych podczas dnia przygotowując miejsce na nowe. Mózg, który nie jest wypoczęty u osoby niewyspanej pracuje w trybie awaryjnym. Taka osoba ma trudności z koncentracją i skupieniem uwagi. Brak snu zaburza osąd i pamięć, a także zdolność do przetwarzania informacji. Dlatego tak ważna dla naszego mózgu jest odpowiednia ilość snu w ciągu doby.

 

4 myśli na temat “Sprawny umysł przez długie lata.”

  1. Fast fordy? Mysle ze warto dodac ze ryby tak, ale nie z Baltyku. Owoce i warzywa w ilosci 2/3 wszystkich posilkow. Najlepiej surowe. Poza tym 5 razy dziennie jemy i baaardzo duzo sie ruszamy.

    1. Bella dziękuję za komentarz. Oczywiście już poprawiłam literówkę :-). Masz rację jeśli chodzi o ryby.
      Tak, jak napisałaś najbardziej korzystne dla nas jest spożywanie owoców i warzyw nie obrobionych termicznie. Zachowują najwięcej wartości odżywczych. Do tego kilka mniejszych posiłków zamiast jednego, czy dwóch w ciągu dnia. To takie podstawowe zasady, których powinniśmy przestrzegać :-).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *