Jak Zerwać Ze Złym Nawykiem – 7 Kroków.

Jak Zerwać Ze Złym Nawykiem – 7 Kroków.

Nawyki są to takie zachowania, które wykonujemy automatycznie po wystąpienia bodźca X. Jest on wyzwalaczem naszych zachowań, tych „chcianych” i tych niechcianych również.

Wszyscy mamy nawyki, niektóre są dobre, ale niektóre nam przeszkadzają i chcielibyśmy się ich pozbyć.

Mimo, że nawyki są zachowaniami, które nam samym nie odpowiadają, a jednak nie umiemy się ich pozbyć. Inna sprawa, że czasami po prostu nie chcemy, bo taki nawyk zwyczajnie sprawia nam przyjemność, np: jedzenie chipsów, czy objadanie się słodyczami.

Jednak jeśli coś nam zaczyna przeszkadzać, wtedy myślimy, żeby nie pasujący nam nawyk ograniczyć, albo po prostu się go pozbyć.

Mam nadzieję, że poniższe punkty pozwolą Ci uwolnić się od niechcianych nawyków.

Jak Zerwać Ze Złym Nawykiem – 7 Kroków.

1. Pierwszym krokiem powinno być ustalenie celu. Kiedy chcesz przełamać swój nawyk powinieneś sformułować swój cel, jako pozytywne stwierdzenie. Na przykład, zamiast mówić „zrezygnuję z przekąsek w nocy“ powiedz “będę ćwiczyć zdrowe nawyki żywieniowe“.

Zapisz swój cel w zeszycie. Lepiej zadziała na Ciebie i Twoją podświadomość, kiedy wizualnie zobaczysz swoje zadanie do wykonania zapisane na kartce papieru.

Powiedz też o tym, osobie z bliskiego otoczenia, komuś do kogo masz zaufanie.

2. Pomyśl o „nawyku“ zastępczym, czyli np: jeśli oglądasz interesujący film i lubisz wtedy chrupać słone paluszki to pokrój marchewkę, też przyjemnie chrupie, a jest znacznie zdrowsza. To lepsza metoda niż stres spowodowany brakiem jakiejkolwiek przekąski, jeśli masz taki nawyk.

3. Zastanów się i bądź świadomy swoich wyzwalaczy. Twoje zachowania nie są niezależne, często nawyk wiąże się z innym zachowaniem, które jest wpisane w rutynę Twojego dnia.

Na przykład sięganie po chipsy, czy słodycze może być spowodowane oglądaniem do późna TV lub czytaniem książek. W takich sytuacjach po prostu lubimy „wrzucić coś na ząb“.

Osoby, które palą, po zjedzeniu posiłku wychodzą na papierosa, nie wyobrażają sobie też kawy bez „dymka“.

Zastanów się, kiedy i dlaczego robisz rzecz, którą chcesz zakończyć.

4. Przypominaj sobie sam o celu. Możesz zostawiać notatki w miejscach, gdzie najczęściej przebywasz. Zostaw kartki na lustrze, lodówce, komputerze lub w innym miejscu, w którym będziesz mógł regularnie je widzieć.

Możesz też poprosić kolegę z pracy, albo kogoś z rodziny, żeby przypominał Ci o Twoim celu.

5. Zawiąż pakt z osobą, która posiada, taki sam cel, jak Ty. Możecie wtedy wspólnie się motywować i pomagać sobie w osiągnięciu celu. Zawsze jest łatwiej, kiedy możesz zwrócić się o pomoc do osoby, która ma podobne wyzwanie bo jesteś pewien, że na pewno Cię zrozumie.

6. Pisz codziennie afirmacje. Napisz swoje zdanie lub zdania w czasie teraźniejszym (tak, jakby to już się działo) i pisz to 10 razy dziennie przez 21 dni.

Ten proces pomaga uczynić Twój cel częścią Twojej podświadomości, która nie tylko przypomni Ci o ćwiczeniu nowego zachowania, ale zapewni Ci skupienie i motywację.

7. Nagradzaj siebie za postępy w określonych odstępach czasu. Skup się na swoim celu, ale kiedy uda Ci się zrobić małe kroczki, zrób sobie niespodziankę. Nie musi być duża, wymyśl coś co sprawia Ci przyjemność (oprócz niechcianego nawyku), a na co nie miałeś ostatnio czasu.

Nie musi to też być nic materialnego, może po prostu właśnie czas dla siebie, spotkanie z dawno niewidzianym przyjacielem, wyjście do kina.

Takie zachowanie motywuje do dalszego działania i nie poddawania się w osiągnięciu naszego celu.

Sukces zależy tylko od Ciebie i siły Twojej motywacji.

Jeśli nie podejmiesz tego pierwszego kroku i nie zdecydujesz się na podjęcie próby pozostaniesz nadal w tym miejscu, w którym jesteś teraz.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook