Emocje – zaprzyjaźnij się z nimi.

Emocje.

Emocje według Wikipedii to stan poruszenia umysłu. Nie ma dobrych, ani złych emocji. Emocje po prostu są i nadawanie im znaczenia w kategoriach dobry, czy zły nie ma większego sensu.

Najważniejsze jest, żebyś nauczył się rozumieć to, co się w danym momencie dzieje w Twoim umyśle. Najgorsze co możesz zrobić to odciąć się od własnych emocji, ponieważ wtedy tak naprawdę odcinasz się od samego siebie.

Żeby zrozumieć co się z Tobą dzieje zostań obserwatorem swoich uczuć., stań z boku i pozwól im płynąć. Swoje odczucia, podobnie, jak swoje myśli możesz po prostu obserwować.

Emocja – radość.

Każdy z nas, Ty zapewne też codziennie przeżywasz różne stany emocjonalne. Od radości, zadowolenia, wdzięczności, szczęścia, miłość, po złość, gniew, smutek, wstyd, zazdrość, czy nienawiść. Skala rozpiętości naszych emocji jest bardzo duża.

Chciałbyś na pewno, jak najdłużej zatrzymać w sobie te chwile, kiedy uśmiech gości na Twojej twarzy, kiedy czujesz się wewnętrznie spełniony i szczęśliwy. Jednak częściej kierują Tobą uczucia, które nie są dla Ciebie przyjemne i którym nie chcesz się poddawać.

Emocja – złość.

Emocje, które wywołują w Tobie nieprzyjemne skojarzenia chciałbyś zakopać głęboko, zapomnieć o nich i uciec, jak najdalej. Paradoks polega jednak na tym, że im bardziej będziesz wypierał te emocje z siebie tym głębiej i silniej w Tobie pozostaną.

Pojawią się ze zdwojoną siłą, w najmniej oczekiwanym momencie, kiedy jakaś sytuacja, czy osoba wywoła u Ciebie reakcję. Dlatego tak ważne jest, żebyś zapoznał się i pobył z tymi uczuciami, których nie chcesz czuć i których nie lubisz. Obserwuj swoje emocje, przyjrzyj się im, poczuj je w sobie, daj sobie czas na poznanie. Zaakceptuj je, bo to także jest część Ciebie.

Emocja – gniew.

Jeśli dasz swoim emocjom zielone światło do tego, żeby mogły wybrzmieć do końca, nie będziesz siebie krytykował za ich pojawienie się to zobaczysz, że poczujesz się o niebo lepiej. Powoli też odzyskasz spokój wewnętrzny, a to już prosta droga do osiągnięcia szczęścia.

Nie dzieje się to z dnia na dzień, jest to proces i potrzebna będzie Twoja wytrwała praca. Ale uwierz mi, że warto bo będziesz zachwycony efektem końcowym.

Nie zawsze możesz „przeżyć” swoje emocje w danej chwili co jet zrozumiałe. Ale zawsze możesz wrócić do tego stanu umysłu w wolnym czasie i wtedy przepracować swoje uczucia. Możesz rozładować niekorzystne dla siebie odczucia uprawiając sport, idąc na spacer, czy tłukąc mniej ulubioną zastawę.

Możesz wykorzystać mniej radykalne sposoby np: obejrzeć fajny film, kabaret, zajmując się swoją pasją, albo ucząc się czegoś nowego. Może pomyślisz, że to banały, ale w moim przypadku skuteczne.

Emocja – wdzięczność.

Jednak, żeby przepracować emocje na głębszym poziomie zrozumienia trzeba poświęcić sobie trochę czasu i być konsekwentym

Ćwiczenie:

Znajdź wieczorem chwilę czasu dla siebie. Zastanów się nad emocjami, jakie dzisiaj Ci towarzyszyły. Czy Twoje reakcje były adekwatne do tego co się wydarzyło? Przyjrzyj się dokładniej tym uczuciom, które są dla Ciebie niewygodne i od których próbujesz uciec. Spróbuj z nimi pobyć, nie wypieraj ich.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Facebook